آخرین اخبار

اجرای تئاتر شاهنامه در بلغارستان به همت سفارت ایران در صوفیه

09:00:41 1400/03/26


به گزارش ایسنا، نماینده سفارت کشورمان در مراسم افتتاحیه طی سخنانی ضمن معرفی فردوسی به عنوان  بزرگ ترین شاعر پارسی‌گوی، «شاهنامه» را به مثابه ارزنده‌ترین شاهکار زبان و فرهنگ ایرانی دانست که در لیست آثار میراث فرهنگی ناملموس بشری یونسکو به ثبت رسیده و  بسیاری از پژوهشگران آن را بزرگ ترین اثر حماسی جهان خوانده‌اند که از لحاظ حجم ده برابر اثر حماسی ایلیاد و اودیسه (هومر؛ شاعر یونانی) می باشد.
وی در ادامه افزود: شاهنامه ی فردوسی علاوه بر اینکه یک اثر کم نظیر ادبی است، اثری است که سرشار از مضامین اخلاقی است. خدامحوری، وفای به عهد، دعوت دیگران به انجام کارهای خوب و بازداشتن آنها از کارهای ناپسند، توصیه به راستگویی، مشورت در انجام امور، احترام به بزرگان، پاکدامنی و از خودگذشتگی تنها جلوه هایی از ارزش های اخلاقی و فرهنگی است که در لابلای داستان های شاهنامه به چشم می خورد.
نماینده سفارت کشورمان در پایان تأکید کرد: در دورانی که عده ای در تلاشند تا عامدانه با انتشار اطلاعات جهت دار و ساختگی نام ایران را در اذهان مردم مخدوش نمایند، انجام چنین پروژه هایی می تواند با معرفی زوایای پنهان و کمتر شناخته شده فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران، زمینه ایجاد آگاهی و فهم واقعی و درست از ایران را در میان مخاطبان بلغاری فراهم سازد.
در حاشیه برگزاری این تئاتر، نمایشگاهی از صنایع دستی متنوع کشورمان و کتاب شاهنامه به زبان بلغاری نیز  به نمایش درآمد. 
پروژه تئاتر شاهنامه به کارگردانی یکی از کارگردانان معروف بلغاری و یک تیم اجرای ۲۰ نفره قرار است طی مدت ۲ سال به صورت ماهانه(در مجموع حدود ۲۰ اجرا) در یکی از بهترین سالن های تئاتر بلغارستان با ظرفیت ۴۰۰ صندلی به نمایش درآید.
انتهای پیام



تله سینما

ایسنا

عناوین تصادفی