آخرین اخبار

غیر محرمانه با دگردیسی های زبان فارسی در فضای مجازی می‌آید

11:00:50 1395/06/05


به گزارش خبرگزاری مهر، مستند مناظره «غیر محرمانه» در برنامه این هفته خودکه پنجشنبه و جمعه (۴ و ۵ شهریورماه) روانه آنتن شبکه ۲ می شود به بررسی جایگاه زبان فارسی در فضای مجازی پرداخته و در ۲ بخش اتاق فکر و مناظره اصلی از دیدگاه های مختلف به این موضوع نگریسته است.

 «غیرمحرمانه» در برنامه هفته اول شهریور ماه تغییرات و موضعِ کنونی زبان فارسی را در فضای جهانی وب مورد توجه قرار داده و به تحول، پویایی و هنجارشکنی های رخ داده در ساختار ادبیات فارسی در محیط سایبری پرداخته است.

در برنامه اتاق فکرِ «غیرمحرمانه» که پنجشنبه چهارم شهریور ماه ساعت ۲۱ از شبکه ۲ سیما پخش می‌شود مهرنوش شمس فرد مدیر گروه زبان و رایانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهیدبهشتی، علی باصری مدرس دانشگاه و عضو پیوسته انجمن انسان شناسی ایران و رضا صحرائی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و معاون آموزشی و پژوهشی بنیاد سعدی حضور پیدا کرده اند.

عمده موضوعات و نکات مطرح شده در اتاق فکرِ این برنامه در باب نگرانی ها، توقعات و امیدواری ها نسبت به تعامل فضای مجازی و زبان فارسی بوده و در ادامه به راهکارهای حضور مستحکم تر این زبان در فضای سایبری سخن به میان آمده است.

در مناظره «غیر محرمانه» که جمعه پنجم شهریور ماه ساعت ۲۱ از شبکه دو با حضور مدعوین و میهمانان اصلی پخش می شود، شهین نعمت زاده عضو شورای واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مهرنوش شمس فرد مدیر گروه زبان و رایانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی به ارائه نظرات و دیدگاه های خود پرداخته اند.

در این مجال از سویی به نگرانی های بزرگان ادبیات این مرز و بوم در مورد هنجارشکنی های رایج در خط و زبان فارسی در فضای مجازی اشاره شده و از سوی دیگر این تغییرات و حتی ناهنجاری های ایجاد شده، موجب پویایی زبان فارسی قلمداد شده اند. هر دو سمت این مناظره نسبت به دگرگونی های فراوان خط و ساختار ادبی واژه های فارسی در این محیط اذعان دارند اما هریک از زاویه نگاه خود به این اتفاق نگریسته اند.

«غیرمحرمانه» تا کنون موضوعات مختلفی را چون بررسی وضعیت صنعت خودروسازی، گردشگری در ایران، فرصت ها و تهدیدها، نگاهی به وضعیت بنزین و آلودگی هوا، جریانات مد و پوشاک درکشور، تعاملات ارباب رجوع و کارگزار، فرهنگ کار جمعی درایران، روشن کردن چندسویه واقعیت ترافیک، بنیان های اقتصادمقاومتی و راهکارهای عملیاتی شدن آن، ناشکیبایی و دلایل افزایش آن، حمایت از تولید ملی چرا و چگونه؟ آسیب شناسی نظام آموزشی کودکان استثنایی، اوقات فراغت، اجاره بهای مسکن، وجوه مختلف فرهنگ مدارا و ...  مورد بحث و تبادل نظرقرار داده است.  

مستند مناظره «غیر محرمانه» به تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی و اجرای محمود احمدی افزادی با روایت مهدی بابایی کاری است از گروه امور اجتماعی که پنجشنبه و جمعه هر هفته ساعت ۲۱ از شبکه ۲ روی آنتن می رود و بازپخش آن جمعه ساعت ۱۵:۳۰ و یکشنبه ساعت ۱۳:۳۰ خواهد بود.



تله سینما

خبرگزاری مهر

عناوین تصادفی